Populært med Kodeklubb for syke barn

Koding lokker frem det friske hos de syke barna og gir en enorm mestringsfølelse. 2 timer en kveld er nok for det blir veldig intenst når man holder på med noe som er så gøy. Kodingen man lærer på kodekurset kan ungdommen jobbe videre med om de har lyst på egenhånd hjemme eller i ungdomsrommet.

Kodeklubb på Rikshospitalet i samarbeid med SopraSteria. Foto: Stiftelsen Sykehusbarn

Kodekveld på Rikshospitalet

Ingen tenker på at de som koder er syke

Therese, Anders og Jørn fra Sopra Steria gjør klar PCér og kabler og omgjør ungdomsrommet på Rikshospitalet til en oase for dataelskere og andre som vil lære noe nytt. Ikke lenge etter starten klokka 17 er 5 barn i gang med å kode sitt eget dataspill med kyndig hjelp fra sine entusiastiske lærere. Det er en stille og konsentrert stemning mens de første kodingene gjøres og konturene av en fotballbane dukker fem.

Etter hvert høres latteren fra barna når spillet nesten er ferdig og de kan spille på sitt eget dataspill.

Pizza blir servert, nesten ingen tar seg tid til å spise, men stykke etter stykke glir ned mens de koder og spiser og glemmer at de kanskje ikke var så sultne i utgangspunktet.

”Nå blir mamma overrasket. Hun er ikke vant til at jeg spiser så mye!” Latteren runger og Sofie stråler når spillet er klart og enhjørningen stopper fotballen fra å treffe mål.

Elias ser nesten ikke opp fra PC´n i de to timene han er der og får masse skryt for at han kan like mye som de som lærer bort.  Det er tydelig at det engasjerer! Han elsker å være på fritidsrommet og hadde gledet seg hele dagen.

Noen foreldre tar seg en tur ut i den fine høstettermiddagen mens barna koder, andre følger med eller blir kjent med de andre foreldrene.

Ingen tenker et øyeblikk på at de som koder er syke.

Publisert 20. mar 2024

Statsministeren ble bedre kjent med Sykehusbarn

Musikk og sang sto i fokus da statsminister Erna Solberg besøkte Barne- og ungdomsklinikken på A-hus. Her fikk hun høre om tiltakene Stiftelsen Sykehusbarn er engasjert i og som gir barn og unge et bedre sykehusopphold. Solberg var imponert over arbeidet som blir gjort.

Publisert 10. jun 2020

Fikk 800 000 kr fra julehandelen

Hver gang du og jeg tæppet kortet vårt i desember, ga BankAxept ti øre til Stiftelsen Sykehusbarn. Dette utgjorde hele 800 000 kroner som stiftelsen fikk i en fantastisk julegave.

Publisert 20. mar 2024

Ut på tur til inntekt for Sykehusbarn

Søndag 9. september inviterte Fjells Venner & Turlag til en flott familie- og aktivitetsdag på Gramstad med ønske om å gå for en god sak og samle inn penger som kunne glede barn på sykehus.