Fikk 825 000 kroner fra julehandelen.

Hver gang du og jeg tæppet kortet vårt i desember, ga BankAxept ti øre til Stiftelsen Sykehusbarn. Dette utgjorde hele 800 000 kroner som stiftelsen fikk i en fantastisk julegave.

Daglig leder Siri Fuskeland Hafsteen (t.v) i Stiftelsen Sykehusbarn mottok 825 000 kroner fra tæpping gjennom julehandelen. Her sammen med kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i BankAxept/ Vipps AS. Foto: Hung Pham, MSL

Ville spare tid og spre glede fra julehandelen

Julehandelen er travel og butikkene har ofte lange køer ved kassene. Et tiltak for å redusere køene er å tæppe kortet når man betaler fremfor å bruke PIN-kode og chip. Årsaken er at det går mye raskere og det er billigere for samfunnet. Enda mer gledelig for oss var at BankAxept ville donere et bidrag til Stiftelsen Sykehusbarn for hver gang du og jeg tæppet kortet vårt fra BankAxept i juletiden.

Viktig å bidra

- Kontaktløs betaling sparer samfunnet for tid ved å gjøre køene litt kortere. Denne julen ønsket vi å bruke tiden som spares gjennom hele desember til å spre glede til andre. Stiftelsen Sykehusbarn holder i dag kodekurs, driver musikkterapi og ansiktsmaling for barn som tilbringer mye tid på sykehus. Dette arbeidet synes vi det er viktig å bidra til, sa kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS før jul.

F.v. Leder Barne- og Ungdomsprogrammet Ragnhild Hals, Albertine Skogen Tangeraas, Siri F. Hafsteen i Stiftelsen Sykehusbarn og aktivitetsleder Anders Brørby. Foto: Hung Pham, MSL

Donasjonen vil spre mye glede til barn på sykehus

- For oss og alle de barna som oppholder seg på norske sykehus, er dette bare helt fantastisk, sier daglig leder Siri Fuskeland Hafsteen i Stiftelsen Sykehusbarn. Med denne rause donasjonen kan vi spre mye glede til barn på norske sykehus gjennom hele 2019.

- Hverdagen for barn på sykehus er ofte lange og krevende, preget av medisiner, ubehag og bekymrede foreldre. Gjennom tiltak som ansiktsmaling, kodekurs og andre aktiviteter fyller vi noe av tiden til disse barna med gode opplevelser fylt med glede, smil og latter, sier hun.

Sparer tid og sprer glede

BankAxept har gjennom hele julehandelen kjørt en julekampanje med vekt på at folk skal spare tid ved å tæppe BankAxept-kortet istedenfor å bruke PIN-kode og chip. Årsaken er at det går mye raskere, er enklere og i tillegg er det billigere for samfunnet.

I snitt tar en kontaktløs transaksjon en fjerdedel av tiden til en vanlig kortbetaling, tre sekunder sammenlignet 12 sekunder.

- Kontaktløs betaling sparer samfunnet for tid ved å gjøre køene kortere. I årets julehandel ønsket BankAxept å bruke tiden som spares gjennom hele desember til å spre glede til andre.

- Arbeidet som Stiftelsen Sykehusbarn gjør, er viktig for de barna det gjelder og familiene deres, uttalte kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i Vipps AS.

270.000 tæpper kortet hver dag

I snitt tæpper nordmenn kortet sitt rundt 220.000 ganger hver dag, og i desember økte dette til 270.000 ganger per dag.

- Dette initiativet handler ikke om å kjøpe mer, men om å spare tid og spre glede til de aller mest sårbare i samfunnet, sier Kjærnes.

Totalt er det rundt 4 millioner kontaktløse kort fra BankAxept i markedet nå, og alle nye kort som bankene sender ut nå støtter kontaktløs betaling.

Vil du være med å bidra?

Gi en gave nå Støtt oss fast

Se også...

Publisert 20. mar 2024

Populært kodeklubb for syke barn

Koding lokker frem det friske hos de syke barna og gir en enorm mestringsfølelse. 2 timer en kveld er nok for det blir veldig intenst når man holder på med noe som er så gøy. Kodingen man lærer på kodekurset kan ungdommen jobbe videre med om de har lyst på egenhånd hjemme eller i ungdomsrommet.

Publisert 20. mar 2024

Ut på tur til inntekt for Sykehusbarn

Søndag 9. september inviterte Fjells Venner & Turlag til en flott familie- og aktivitetsdag på Gramstad med ønske om å gå for en god sak og samle inn penger som kunne glede barn på sykehus.

Publisert 20. mar 2024

Statsministeren ble bedre kjent med Sykehusbaen

Musikk og sang sto i fokus da statsminister Erna Solberg besøkte Barne- og ungdomsklinikken på A-hus. Her fikk hun høre om tiltakene Stiftelsen Sykehusbarn er engasjert i og som gir barn og unge et bedre sykehusopphold. Solberg var imponert over arbeidet som blir gjort.