Kjører Tesla-lekebil til operasjonssalen

Bilen er en gave til anestesiavdelingen på Stavanger Universitetssjukehus fra Stiftelsen Sykehusbarn. Tanken er at den skal bidra til en bedre sykehusopplevelse for små pasienter.

Isak Thunheim (4 år) syns det er stas å kjøre elektrisk lekebil til operasjonssalen på Stavanger Universitetssjukehus Foto: Carolin T. Gilje

Anestesiavdelingen ved SUS iverksetter trivselstiltak

Vanligvis er det kun hånden til mor eller far som duger når barn leies inn til operasjon. Ved Stavanger universitetssykehus (SUS) enser Isak på 4 år knapt at pappaen er til stede når han skal øreopereres denne mandagsmorgenen. I stedet sitter han lydløst med et bredt glis bak rattet på anestesiavdelingens egen «Tesla» – en liten elektrisk lekebil, som nå siger av gårde mot operasjonssalen.

Lekebilen gjør barna tryggere før operasjon

Kjøretøyet er ett av mange små grep som anestesiavdelingen ved SUS siden i fjor vår har iverksatt for å trygge og oppmuntre barn før de skal opereres. Bakgrunnen for pilotprosjektet er negative tilbakemeldinger fra foreldre som kunne fortelle at barna satt igjen med et inntrykk av operasjonsprosessen som skummel.

– Barn er utrygge og usikre når de skal i narkose – naturlig nok. De er utrygge på det ukjente. Dersom også de pårørende kjenner seg utrygge, smitter det over på barna. Dette er ikke en  god opplevelse for dem, og barna er redde og gruer seg neste gang de skal på sykehuset

Publisert 20. mar 2024

Populært med Kodeklubb for syke barn

Koding lokker frem det friske hos de syke barna og gir en enorm mestringsfølelse. 2 timer en kveld er nok for det blir veldig intenst når man holder på med noe som er så gøy. Kodingen man lærer på kodekurset kan ungdommen jobbe videre med om de har lyst på egenhånd hjemme eller i ungdomsrommet.

Publisert 20. mar 2024

Ut på tur til inntekt for Sykehusbarn

Søndag 9. september inviterte Fjells Venner & Turlag til en flott familie- og aktivitetsdag på Gramstad med ønske om å gå for en god sak og samle inn penger som kunne glede barn på sykehus.

Statsministeren ble kjent med Sykehusbarn

Musikk og sang sto i fokus da statsminister Erna Solberg besøkte Barne- og ungdomsklinikken på A-hus. Her fikk hun høre om tiltakene Stiftelsen Sykehusbarn er engasjert i og som gir barn og unge et bedre sykehusopphold. Solberg var imponert over arbeidet som blir gjort.