Premier og gaver, leker og utstyr

For en som gruer seg til sykehusbesøket kan en liten premie ha stor effekt, og samtidig være til god hjelp for helsepersonell for å få utført nødvendige undersøkelser.

Alle barneavdelinger i Norge kan søke om å få premier, gaver, leker og utstyr fra oss.

Premier har stor effekt

Barn innlagt på sykehus blir utsatt for mange ulike tester i forbindelse med utredninger og kontroll. Det være seg blodprøver, MR, Narkose ol.l. For noen barn er dette uproblematisk mens andre barn syns det er skummelt og gruer seg. Testene er helt nødvendige for å kunne gi behandling og oppfølging. Når barnet ikke syns dette er greit kan det være nødvendig å holde barnet fast av en voksen. Over tid kan dette gi traumatiske lidelser som barnet også trenger behandling for. En liten premie eller leke kan være til god hjelp for motivasjon og avledning. Gruer man seg til sykehusbesøket har en liten premie ofte stor effekt for pasienten og er samtidig til stor hjelp for helsepersonell.

Vi leverer premier og gaver, leker og utstyr

Vi i Stiftelsen Sykehusbarn ønsker at alle barn på sykehus som blir utsatt for ubehagelige tester kan få en liten premie eller leke når det er behov for det. Alle avdelinger med barn og ungdom innlagt på sykehus i Norge kan søke om å få premier, leker og utstyr fra oss. I dag leverer vi 10-tusen vis av premier, leker og gaver til barneavdelinger på 25 sykehus over hele Norge. Takket være fantastiske samarbeidspartnere får vi til dette.

Behov for flere leker

Av hensyn til hygiene og smittefare for sårbare pasienter kan vi kun ta i mot ubrukte gaver og leker. Vi har hele tiden stor behov for saker og ting til barn og ungdom i alderen 0-18 år.

Har du lyst til å bidra, send oss gjerne en e-post til hjelp@sykehusbarn.no

Publisert 10. jun 2020

Et lekent samarbeid

Leketøys kjedene Ringo og Kozmos arrangerte stor leketøysmesse i fjor høst. Etter messen donerte de to kjedene og deres leverandører leker til Stiftelsen Sykehusbarn.

Publisert 24. apr 2024

-Skaper tillit og trygghet

I samarbeid med Stiftelsen Sykehusbarn får nå de minste pasientene på operasjonsavdelingen ved Sykehuset Østfold Kalnes et kosedyr som «premie». – Det handler om å skape en best mulig sykehusopplevelse for de minste pasientene våre – og vi ser at det har effekt, forteller anestesisykepleier og verneombud Jørgen André Olsen.