Påskeharen besøkte barn som må være på sykehus i påsken

Flere sykehus fikk besøk av to påskeharer fra Stiftelsen Sykehusbarn uken før påske. Påskeharene hadde “potene” fulle av overraskelser til barn som må tilbringe påsken på sykehus.

Påskeharene fra Stiftelsen Sykehusbarn skapte magiske øyeblikk for liten og stor. Her utenfor Rikshospitalet. Foto: Stiftelsen Sykehusbarn/ Michael Solbakken

Stiftelsen Sykehusbarn kan gi aktivitetspakker til barn på sykehus takket være støtte fra givere og et samarbeid med Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke. Pakkene er fylt med aktivitetsbok, fargestifter, påskegodt og spill. Sudoku, tegning og spennende overraskelser skal gjøre det litt hyggeligere å tilbringe påsken på sykehus.

– Det er aldri lett å være barn på sykehus. Med strenge smittevern- og besøksregler har sykehushverdagen det siste året vært ekstra krevende, sier Siri Fuskeland Hafsteen som er daglig leder i Stiftelsen Sykehusbarn.

Mange barn på sykehus mister sine naturlige møtepunkter, som for eksempel skole og fritidsaktiviteter. I tillegg har lekerommene på mange sykehus vært stengt ned det siste året. Det har heller ikke vært forestillinger og andre aktiviteter som får tankene vekk fra sykdom og alvor, og som gir gode opplevelser og minner.

– Det gjør det ekstra givende å kunne glede barna med noen aktiviteter i påsken, sier Hafsteen.

Det var stor stas da påskeharene besøkte Rikshospitalet.

Ellen, Lisa og Marit ved Ahus ble glade for gaver ogbesøk.

På Sykehuset Kalnes møtte vi denne blide og lekne gjengen.

...og på Sykehuset Vestfold i Tønsberg tok Marianne Sommerseth oss godt i mot.

Barn som er i risikogruppen har måttet leve isolert i lang tid, og flere har ikke kunne møte andre på over et år. Siden starten av pandemien har Stiftelsen Sykehusbarn måtte avlyst alle planlagte underholdningsaktiviteter på sykehusene.

- Behovet for noe som aktiviserer og som barn kan holde på med på sykehus er stort, og vi må utvikle oss og tenke nytt. Dette er første gangen vi sender ut en påskeoverraskelse i denne skalaen, sier Hafsteen.

Tilbakemeldingene fra sykehusene så langt har gjort det klart at dette er noe stiftelsen ønsker å gjøre igjen.

– Sykepleierne forteller oss at aktivitetspakker er midt i blinken for mange av pasientene, avslutter Hafsteen.

Denne gangen har påskeharene besøkt Rikshospitalet, Ullevål Sykehus, Ahus, Sykehuset Østfold, Sykehuset Vestfold og Statens Senter for Epilepsi. I tillegg har vi levert aktivitetspakker til St. Olavs Hospital i Tr. Heim, Sørlandet Sykehus i Arendal, Ålesund Sykehus, Stavanger Universitetssjukehus og Sunnaas Sykehus.

1500 aktivitetspakker er levert til 11 forskjellige sykehus over hele landet.

Prosjektt er støtte med midler fra Sparebankstiftelsen DNB

Publisert 19. mar 2024

Premier og gaver, leker og utstyr

For en som gruer seg til sykehusbesøket kan en liten premie ha stor effekt, og samtidig være til god hjelp for helsepersonell for å få utført nødvendige undersøkelser.