24. apr 2024

Mini-Nøtteknekkeren for barn på sykehus

For å øke trivselen for barn og ungdom på sykehus arrangerer vi forestillingen Mini-Nøtteknekkeren for barn og familier på sykehus. Barn med alle funksjonsnivåer har glede av forestillingen, og rekvisitter, språk og interaktive elementer er tilpasset barn.

Forestillingen er satt opp i samarbeid med gruppen "På Spissen", som består av pianistene Julie. Y.Ye og Siril Valberg og danseren og koreografen Julie Dokken, her sammen med Agnethe C. Tanberg, prosjektleder i Stiftelsen Sykehusbarn. Foto: Stiftelsen Sykehusbarn.

Mini-Nøtteknekkeren er basert på eventyret om Nøtteknekkeren av E.T.A. Hoffman og balletten til Tchaikovsky. For å gi barna det lille ekstra, er også ansiktsmaler Areeya tilstede før forestillingen starter.

Pianistene spiller «Nøtteknekkersuiten» firehendig, og publikum får også høre andre kjente stykker som «Sukkertøyfeen» og «Blomstervalsen». De tre artistene bytter på å ha fortellerrollen når de formidler historien om nøtteknekkeren, prinsen, sukkertøyfeen, den syvhodede rottekongen og pepperkakearméen.

Våren 2024 er det satt opp ti forestillinger som er støttet med midler fra Kulturrådet og Bergesen stiftelsen.

- Vi er veldig glade for å kunne gi kulturopplevelser til barn som ikke så enkelt kan dra på teater, kino, konsert eller dans. Det er flott at Kulturrådet og Bergesen Stiftelsen har støttet prosjektet økonomisk, noe vi er veldig takknemlige for, sier Siri Fuskeland Hafsteen, Daglig leder i Stiftelsen Sykehusbarn.

Barna deltar i forestillingen

Mini-Nøtteknekkeren gir et pusterom for barn og foreldre, og er laget på en måte som gjør at barn med ulike funksjonsnivåer skal ha utbytte av å delta. Barna inkluderes ved at oppsetningen appellerer til og inkluderer flere sanser.

Musikken veksler mellom rolige og dramatiske deler, og barna inviteres til å lytte aktivt og klappe og knipse i takt med musikken. Pianoet plasseres i en vinkel som gjør at flest mulig av barna kan se samspillet mellom tjue fingre. Pianostykkene inneholder mange “akrobatiske” partier der fingrene får løpe av gårde og hendene bytter på å spille synkront, uavhengig og i kryss. Barna får se dans, sjal som beveger seg og ulike rekvisitter og selv delta i bevegelse.

God mottakelse av de ti forestillingene

Mini-Nøtteknekkeren har blitt vist på Ahus, Rikshospitalet, SSE, Ullevål sykehus, Sunnaas sykehus, Drammen sykehus og Sykehuset i Østfold Kalnes. Forestillingen har blitt svært godt mottatt på sykehusene, og både familier og helsepersonell skryter av forestillingen.

- Barna har gledet seg til å se Mini-Nøtteknekkeren, og det var gøy å se at de ble så engasjerte. Det er fantastisk å se at «På Spissen» har lagt opp til inkludering av alle barna, og ikke bare barna som enkelt kan bevege seg.

Om "På spissen"

«På Spissen» er en gruppe bestående av pianistene Siril Aufles Valberg og Julie Yuquing Ye og danser Julie Schartum Dokken.

Julie Schartum Dokken (danser), Julie Yuqing Ye (pianist) og Siril Aufles Valberg (pianist) Foto: På Spissen

Siril Aufles Valberg er utdannet ved Norges Musikkhøyskole og har lang erfaring som konsertpianist. Det siste året har hun turnert med forestillingen «Stemmer fra Nord», og hun har opptrådd ved festivaler som Oslo Kammermusikkfestival og Festspillene på Helgeland.

Julie Yuqing Ye er pianist og pedagog. Hun har holdt konserter i inn- og utland, og har vært solist i orkestre som Oslo Symfoniorkester, Bærum Symfoniorkester og Asker Symfoniorkester.

Julie Schartum Dokken jobber som danser, koreograf og pedagog i forskjellige dansestiler og bevegelsesspråk. Som ballettdanser har hun jobbet for blant annet Den Norske Opera & Ballett og Bodø Ballettkompani.

Forestillingene er støttet med midler fra Kulturrådet og Bergesen stiftelsen.