10. jun 2020

Stor giverglede hos Alstom

I Alstom er det kun fantasien som setter grenser for hvordan de kan støtte Stiftelsen Sykehusbarn. Så langt har bedriften med 35 ansatte i Norge samlet inn 87 000 kroner til stiftelsens arbeid.

Ansatte i Alstom under overrekkelsen av gavesjekker og PC'er til Stiftelsen Sykehusbarn. Foto: Alstom

I fjor var Alstom med på «Global Challenge» som er en internasjonal skrittellerkonkurranse for bedrifter. Den hundre dager lange konkurransen ga ikke bare mer fysisk aktive ansatte, men hele 30 000 kroner til Stiftelsen Sykehusbarn. Ideen kom opp da Alstom tenkte kreativt rundt måter å støtte på.

Engasjerte ansatte

Carl Åge Bjørgan er administrerende direktør i Alstom. Han forteller om ansatte som er stolte av å samarbeide med Stiftelsen Sykehusbarn.

- Vi har bevisst valgt å gjøre noe mer ut av samarbeidet vårt med Stiftelsen Sykehusbarn. De ansatte har vært med hele veien, fra vi bestemte hvilken veldedig organisasjon vi skulle samarbeide med til å komme med nye ideer for hvordan vi kan støtte. En bieffekt for oss er engasjerte ansatte som får være med på noe større en den vanlige jobben, sier Carl Aage.

Medarbeiderne i Alstom har flere ganger besøkt lageret til Stiftelsen Sykehusbarn for å pakke smågaver og leker til sykehus over hele landet. Alstom har også donert pc-er til stiftelsens kodeklubb hvor barn og unge lærer å kode.

Nominerte Stiftelsen Sykehusbarn

Anette Unneberg jobber i Alstom. Hun var en av mange som fulgte Magne Helander i sosiale medier da datteren Ylva ble syk. Magne startet opp Stiftelsen Sykehusbarn i 2012 for å gi barn som er påvirket av egen eller andres sykdom gode opplevelser under behandlingsperioden.

Magnes historie gikk sterkt inn på Anette. Da Alstom skulle finne en veldedig organisasjon å samarbeide med, nominerte hun Stiftelsen Sykehusbarn.

- Da jeg fikk muligheten til å foreslå en organisasjon vi skulle støtte, var det ingen tvil om at jeg ønsket å nominere Stiftelsen Sykehusbarn. Det er fantastisk å se hvor stas det er for barna. Hittil har jeg vært med på å pakke gaver og premier. For ikke å glemme at jeg var på vinnerlaget i skrittellerkonkurransen, smiler Anette.

Ønsker du informasjon om hvordan du eller din bedrift kan støtte arbeidet til Stiftelsen Sykehusbarn? Kontakt oss på hjelp@sykehusbarn.no