15. des 2022

Stiftelsen Sykehusbarn gir støtte til musikkterapi ved St. Olavs hospital

- Nå kan vi styrke tilbudet vårt for barn og unge og tilby musikkterapi hele uken

Musikkterapeut Magnhild Grøtting Husmoen har mange rørende møter med pasienter, søsken og foreldre. Her spiller hun en julesang sammen med en pasient.

Gjennom rytme, sang og musikk får unge pasienter en liten pause fra hverdagen på St. Olavs hospital i Trondheim. Takket være økonomisk støtte fra Stiftelsen Sykehusbarn, kan sykehuset nå utvide tilbudet og tilby musikkterapi hver dag.

Musikkterapi innebærer å bruke musikk som en del av behandlingen av pasienter. Sang og musikk får frem det friske i pasienten, og øker livskvaliteten. Forskning viser at musikkterapi styrker barn og unges evne til å tåle krise, reduserer angst og bidrar til å lindre smerte.

- Det som er så fint, er at alle har et forhold til musikk. Det er helt ufarlig å spørre om hva slags musikk barnet liker. Vi møter mange familier i krise som opplever at hverdagen har forandret seg drastisk. Gjennom musikk hjelper vi på et vis barnet med å finne tilbake til seg selv og det barnet er kjent med, som sanger fra barne-tv og fra barnehagen, forteller Magnhild Grøtting Husmoen som er musikkterapeut ved St. Olavs hospital.

Musikkterapeuten bruker instrumenter som trommer, små rytmeinstrumenter, bærbart piano eller gitar når hun er i møte med barn og unge på St. Olavs hospital.

Musikk som avledning og underholdning

Grøtting Husmoen har en mastergrad i musikkterapi fra Norges Musikkhøyskole, og har tidligere jobbet som musikkterapeut ved Kulturskolen i Trondheim. Hun jobber i dag som musikkterapeut ved Sykehuset i Levanger og St. Olavs hospital. Gjennom musikken har hun mange rørende møter med pasienter, søsken og foreldre.

- Jeg har opplevd at barn begynner å gråte når jeg kommer inn på rommet, fordi de tror at jeg skal sette en sprøyte. Så roer barnet seg ganske raskt når de ser musikkinstrumentene. Også begynner de å gråte igjen når jeg skal gå, smiler Grøtting Husmoen.

Hun forteller også om hvordan musikken fungerer som avledning. Musikkterapeuten har som regel med seg trommer, små rytmeinstrumenter, bærbart piano eller gitar når hun møter pasientene.

- En annen gang banket jeg på en dør hvor moren strevde med å gi medisin til sønnen sin. Så begynte vi å spille og synge sammen. Gutten fikk sett litt på instrumentene jeg hadde med. Da klarte moren å gi medisin til gutten uten ytterligere motstand. Det er klart at vi er ganske heldige i jobben vår, og vi føler oss betydningsfulle for andre, sier Grøtting Husmoen.

Nå styrkes tilbudet

På St. Olavs hospital gis musikkterapi i ulike former. I tillegg til å banke på pasientrommene, brukes musikkroken i sykehusbarnehagen aktivt. Ungdommene på sykehuset får mulighet til å lære å spille instrumenter, og å fortsette å holde på med musikk hvis de spiller noe på fritiden. Dette bidrar til normalitet i en unormal hverdag på sykehuset. I tillegg setter sykehuset opp konserter hvor pasientene kan spille for hverandre og pårørende.

Med ny økonomisk støtte fra Stiftelsen sykehusbarn kan St. Olavs hospital utvide musikkterapi, og tilby musikkterapi hver dag. Rundt 20 barn og unge får musikkterapi på St. Olavs daglig, og med ny finansiering vil halvparten av disse pasientene få tilbud om mer musikkterapi enn i dag.

- Vi er helt avhengige av gavemidler for å kunne tilby musikkterapi ved sykehuset. Derfor betyr det enormt mye at vi nå får midler fra Stiftelsen Sykehusbarn. I praksis betyr dette at vi nå kan ansette enda en musikkterapeut og at vi kan tilby musikkterapi gjennom hele uken. Enda flere barn og unge, fra nyfødte til attenåringer, vil få tilbud om musikkterapi ved St. Olavs takket være disse midlene, sier Solrun Pettersen, som er seksjonsleder for Sykehusbarnehagen på St. Olavs hospital.

Med ny økonomisk støtte fra Stiftelsen sykehusbarn kan St. Olavs hospital utvide musikkterapi, og tilby musikkterapi hver dag. F.v: musikkterapeut Magnhild GrøttingHusmoen, seksjonsleder ved Sykehusbarnehagen Solrun Pettersen og daglig leder i Stiftelsen Sykehusbarn, Siri Fuskeland Hafsteen.

Musikkterapi i livets første og siste fase

Søsken og foreldre inkluderes også i musikkstunden, og den mellommenneskelige kontakten mellom pårørende og barnet er vel så viktig som musikken i seg selv. Musikken kan bidra til å styrke relasjonen mellom foreldre og barn, og kan spille en viktig rolle i livets første fase.

- Mange foreldre mener selv at de ikke kan synge. Da pleier vi å fortelle om hvor viktig stemmen til foreldre er. For nyfødte og premature så er mors stemme det fineste som finnes, og det er kun positivt at mor forsøker å synge for barnet, forteller Grøtting Husmoen.

Musikkterapi brukes også i behandlingen av palliative pasienter. Pettersen forteller at musikk kan ha stor betydning for de pårørende, også i den vanskelige tiden som kommer.

- Den palliative fasen kan være lang, og da kan musikkterapi bety vel så mye for de pårørende. Vi ser at musikken styrker båndene mellom de pårørende, og fungerer som forsoning og en forberedelse på den vanskelige tiden som vil komme for familien. Vår erfaring er at musikken og sangene som spilles i den siste delen av livet kan være med videre i både sorgen og trøsten for familier som mister et barn, avslutter Pettersen.

Sang og musikk får frem det friske i pasienten, og øker livskvaliteten.

Gi en gave nå Bedrift klikk her

Musikkterapi tlbudet ved St. Olavs Hospital er bl. a støttet med midler fra Arild og Emilie Backhes fond, Torstein Erbos gavefond, Innsamlingen fra Petter på langs.

For å videreføre og utvide tilbudet ytterligere er det behov for  finansiell støtte.