Steinar Elvis har engasjert seg for barn på sykehus i over 10 år

Med et sterkt personlig engasjement har Steinar Elvis Lyshaug samlet inn penger til Stiftelsen Sykehusbarn i en årrekke. Inspirert av nettopp Elvis, har musikkentusiasten som opprinnelig er fra Ås og bosatt i Spydeberg, bidratt til å skape en bedre hverdag for barn og unge på sykehus.

Hvert år samles en rekke artister og maskoten Elvis Teddy for Elvis Veldedighetsaften på Reenskaug Hotel i Drøbak. Her fra 2014 hvor arrangementet fant sted på Studentersamfunnet i Ås. Foto: Tor-Øyvind Torstensrud

Steinar Elvis Lyshaug beskriver seg selv som en hjelpsom sjel, gjennom oppveksten og frem til nå. Fasinasjonen for Elvis har vart nesten like lenge.

–  Det er vanskelig å si når interessen for Elvis startet. Mitt første klare minne er at jeg så en Elvis-konsert på fargefjernsyn hos min onkel og tante. Det hadde vi nemlig ikke hjemme, ler Lyshaug.

Inspirert av Elvis

Steinar Elvis var rundt seks år den gangen. Med årene vokste det frem en allsidig musikkinteresse , og gjennom jobben i lokalradio har han bygget et stort nettverk av artister og plateselskaper. Etter at Lyshaug fikk en kreftdiagnose i 2008, ønsket han å bruke musikken og dette kontaktnettet for å gjøre en forskjell for andre.

Sammen med en venn dro han i gang den første Elvis’ veldedighetsaften på et utested i Oslo. Inntektene gikk til aktivitetstilbudet Aktiviteket på Radiumhospitalet. Valget var inspirert av Elvis som støttet en rekke veldedige organisasjoner inkludert St. Jude’s Childrens Hospital i Memphis.

– Da dette aktivitetstilbudet ble en del av den ordinære driften på Radiumhospitalet, hadde jeg allerede vært søkende etter verdige organisasjoner som jobbet for syke barn en stund.

Det var Aktivitetsleder Thora Kollenborg på Radiumhospitalet som anbefalte å støtte Stiftelsen Sykehusbarn.

– Hun fortalte at Stiftelsen Sykehusbarn gjorde en kjempejobb for barn på sykehus, uavhengig av diagnose. I tillegg til å inkludere søsken som må tilbringe tid på sykehus, forteller Lyshaug.

Inspirert av nettopp Elvis, har Steinar Elvis Lyshaug bidratt til å skape en bedre hverdag for barn og unge på sykehus i en årrekke. Foto: Privat

- Jeg ble fortalt at Stiftelsen Sykehusbarn gjorde en kjempejobb for barn på sykehus, uavhengig av diagnose, forteller Steinar Elvis Lyshaug. Her sammen med kona Turid Melvær Lyshaug på Reenskaug Hotell. Foto: Privat.

Fra veldedighetsaften til skoleprosjekt

Siden 2014 har Lyshaug arrangert Elvis veldedighetsaften sammen med henne som den gang var kjæresten hans. Turid Melvær Lyshaug visste ikke hva hun gikk til, men har siden den gang tatt vertinnerollen til seg. De siste årene har de to sammen med en liten trofast gjeng med hjelpere samlet Elvis-interesserte på Reenskaug Hotell i Drøbak, til julemiddag, musikk og auksjon. Kunstverk og Elvis-effekter er blant det som auksjoneres bort. Alle inntekter går til Stiftelsen Sykehusbarn sitt arbeid.

– Vi spør ulike artister om de kunne tenke seg å være med å gjøre dette for Stiftelsen. De fleste sier ja om de kan, og støtter helhjertet opp om initiativet, forteller han. Det er nesten blitt et luksusproblem at flere gjerne vil være med oss hvert år og gjerne spør om lov til å bli med. Litt variasjon må vi ha, så vi forsøker i alle fall å gi publikum noe nytt hvert år. Alt i alt tar vi engasjementet som et tegn på at artistene trives hos oss og at arrangementet er hyggelig å være med på, forteller Lyshaug.

Steinar og Turid har også laget CD’en «Det Fins En Liten Elvis I Oss Alle» sammen med produsent Roy Alexander Lind. Håpet om en CD med 10-12 låter endte opp som en dobbeltplate med hele 40 låter og 36 artister og band. CD’en er ofte med på arrangementer sammen med Elvisluer og sokker strikket av en dame som har jobbet nattevakter på sykehus.

Lyshaug har også tatt initiativ til prosjektet «Teddybjørnaksjonen» som gjennomføres i samarbeid med Frivillighetssentralen og skoler i Ås. Elever som har frivillig arbeid som valgfag har fått et spesifikt og reelt prosjekt å jobbe med.

Julaften på sykehus

Lyshaug sitt sterkeste minne fra arbeidet med å støtte Stiftelsen Sykehusbarn, er fra det første året han bidro, det var Julaften 2013 hvor han var med på å dele ut gaver på sykehusene i Oslo.

- Det var en veldig spesiell opplevelse, og det gjør noe med deg å være med inn på barneavdelingene på sykehusene på julaften. Vi delte ut julegaver til alle barna vi møtte på vår vei, sier Lyshaug varm om hjertet.

Han hadde også et familiemedlem som lå på prematuravdelingen denne dagen, noe som gjorde opplevelsen veldig personlig.

-  Den dag i dag er det nok julegaveaksjonen som står mitt hjerte nærmest av alle de flotte prosjektene til Stiftelsen Sykehusbarn, avslutter Lyshaug.

Steinar Elvis Lyshaug har tatt initiativ til prosjektet «Teddybjørnaksjonen» som gjennomføres i samarbeid med Frivillighetssentralen og skoler i Ås

Vil du også være med å bidra?

Gi en gave nå Støtt oss fast