Slik hjelper vi Tamin å glemme smerte og sykdom

Tamin er en 11 år gammel gutt med hudsykdommen Epidermolytisk Bullosa (EB). Dette er en hudsykdom som angriper hud og slimhinner. Sykdommen gjør at Tamin må bytte bandasje to ganger om dagen. Dette gjør veldig vondt, i tillegg til at det tar mye tid. Derfor ønsket Tamin seg hjelp til avledning fra det å bytte bandasjer.

Tamin 11 år, på Oslo Universitetssykehus ved hudavdelingen på Rikshospitalet, har fått gaver fra Stiftelsen Sykehusbarn. Her er han med sin nye Liverpool-drakt sponset av den norske supporterklubben til Liverpool. Foto: Benedicte Marie Bjerke/Stiftelsen Sykehusbarn

Ragnhild Fretland er psykolog ved avdeling for barn og unges psykiske helse på sykehus på Rikshospitalet. Hun kontaktet oss i Stiftelsen Sykehusbarn etter å ha sett Tamin sitt heltemot med bandasjebytting.

- Tamin er en ekte superhelt. Det er beundringsverdig å se hvordan han møter smerte og motgang med smil og samarbeidsvilje, sier Ragnhild Fretland.

Derfor var det ekstra hyggelig for Stiftelsen Sykehusbarn å komme på besøk til Tamin for å gi ham VR-briller, headset og mobil.

- VR-brillene er veldig nyttige for meg når jeg trenger å tenke på noe annet. For eksempel når sårstellene gjør vondt, eller når det klør veldig under bandasjene. Jeg håper at flere barn og unge med EB kan få VR-briller, så de kanskje kan få samme nytte av dem som meg, sier Tamin.

Vi hadde også med en ekstra overraskelse. På forhånd hadde vi fått vite at favorittlaget hans var Liverpool. Derfor var det ekstra stas å kunne overrekke en fotballdrakt fra Tamins favorittfotballspiller Mohamed Salah – sponset av Liverpools norske supporterklubb.

"Jeg har ikke ord"

Tamin ble rørt til tårer da han fikk gaven vår, og sa at han ikke hadde ord for å takke. Hans mor Fatma, gledet seg stort på sønnens vegne og fortalte at denne gaven vil lette arbeidet med å bytte bandasje.

Tamin gleder seg til å få prøve VR-brillene, og ikke minst helgens fotballkamp. Å ha på seg t-skjorten når Liverpool spiller mot Everton håper han vil bidra til at Liverpool vinner kampen.

Daglig leder i Stiftelsen Sykehusbarn Siri Fuskeland Hafsteen påpeker at gaven er et eksempel på at det ofte ikke er så mye som skal til for å gjøre en forskjell, men at det betyr veldig mye for den enkelte pasient.

- Stiftelsen Sykehusbarn mottar ikke offentlig støtte. Vi er helt avhengig av å få økonomisk støtte og bidrag fra næringslivet og private givere for å oppfylle vårt formål, legger hun til.