10. jun 2020

SFO på Vear skole samlet inn 9500 kroner til Stiftelsen Sykehusbarn

Preben fikk leukemi da han var to år. Nå er seksåringen frisk. Før jul samlet han og Vear SFO i Tønsberg inn 9500 kroner til stiftelsens aktiviteter ved Sykehuset i Vestfold. Stiftelsen Sykehusbarn håper at innsamlingen kan inspirere andre.

Preben og pappa Morten Foto: Celina Stamper, Tønsbergs Blad

Da Preben var syk fikk han stadig besøk av Stiftelsen Sykehusbarn. Til Tønsbergs Blad beskriver pappa Ronny dette som lyspunkt i hverdagen. Også Preben er glad for at SFO samler inn penger til stiftelsen.

- Det er hyggelig at vi samler inn penger til sykehusbarna sånn at de kan føle seg bedre, sier Preben Mortensen til Tønsbergs Blad.

Hvert år arrangerer Vear SFO foreldrekaffe til inntekt for et godt formål. I hele desember lagde barna i 1.-4. klasse julepynt, kaker og pepperkaker til foreldrekaffen. Til sammen kom det inn over 9500 kroner til Stiftelsen Sykehusbarns aktiviteter ved Sykehuset i Vestfold.

Preben, Live Marie, Sofia, Tia Alida og Lars Kristian viser fram noe av julepynten som selges. Foto: Celina Stamper, Tønsbergs Blad

Ansiktsmaling på Sykehuset i Vestfold

Stiftelsen har nylig startet opp med ansiktsmaling i Tønsberg. Ansiktsmaler Sólva Lerdahl er engasjert av Stiftelsen Sykehusbarn. Til Tønsbergs Blad forteller hun at det nye tilbudet har blitt veldig godt mottatt på sykehuset.

Stiftelsen leverer også massevis av premier, gaver, utstyr og leker til flere avdelinger på sykehuset gjennom året. Stiftelsen mottar ingen offentlig støtte og er helt avhengig av økonomiske bidrag for å kunne gjennomføre trivselstiltak som dette fremover.

En innsamling til inspirasjon for andre

Stiftelsen Sykehusbarn ønsker å utvide tilbudet på Sykehuset i Vestfold. For å nå dette målet trenger de gaver fra private givere, bedriftsdonasjoner, private innsamlinger og grasrotandelen.

- Det er helt fantastisk å se et så stort engasjement blant barn, foreldre og ansatte på Vear SFO. Jeg håper at denne innsamlingen kan være til inspirasjon for andre, slik at vi kan skape en bedre hverdag for barn på sykehus i Vestfold og i andre deler av landet, sier Siri Fuskeland Hafsteen i Stiftelsen Sykehusbarn.

Ønsker du informasjon om hvordan du eller din bedrift kan støtte arbeidet til Stiftelsen Sykehusbarn? Kontakt oss på hjelp@sykehusbarn.no

Saken ble først omtalt i Tønsbergs Blad.