Petter går Norge på langs for Stiftelsen Sykehusbarn: - Jeg falt pladask for arbeidet

15. mai går startskuddet for Petter Langørgens hittil lengste tur. Mellom Lindesnes og Nordkapp skal han samle inn penger til Stiftelsen Sykehusbarn.

Bildetekst: Petter Langørgen skal gå ca 3000 kilometer og samle inn penger til Stiftelsen Sykehusbarn. Foto: Privat

Langørgen jobber som selger i bilverkstedkjeden Meca. Som mange andre ble han permittert i begynnelsen av pandemien. Kort tid senere begynte han å gå på tur.

– Jeg klarer ikke å sitte stille. Så i stedet for å sitte hjemme begynte jeg å gå. Først korte turer på rundt fire-fem kilometer. Etter en stund gikk jeg 4 mil. Du kan kanskje si at det ballet litt på seg. Med denne turen håper jeg å inspirere andre til å sette seg mål og nå dem, fortsetter Langørgen.

Bildetekst: For Petter Langørgen ble gåturene viktige i en krevende periode. Foto Privat

Imponert over Avansert Hjemmesykehus for barn

Gåturene ble viktig for den mentale helsen i en krevende periode. 15. mai begynner han på en tur for å glede barn på sykehus.

Denne turen gjør jeg ikke for å være en villmarkens sønn. Målet mitt er å samle inn penger til Stiftelsen Sykehusbarn og å gjøre arbeidet deres mer kjent, forteller Langørgen.

Da han bestemte seg for å gjennomføre den ca. 3000 kilometer lange turen, ønsket han samtidig å samle inn penger til en organisasjon som gjør noe for andre.

Det er hundrevis av organisasjoner som gjør flotte ting for andre og det var vanskelig å velge ut én. Selv hadde jeg aldri hørt om Stiftelsen Sykehusbarn, men falt pladask da jeg leste om historien bak og aktivitetene de gjør. Særlig prosjektet om Avansert Hjemmesykehus for barn rører meg. Det er veldig imponerende at noen barn kan få behandling hjemme i trygge omgivelser, forteller Langørgen.

Inviterer andre til å delta

Turentusiasten fra Melhus ønsker å invitere lokalbefolkningen, ordførere og bekjente til å gå deler av turen sammen med han – og til å støtte stiftelsen.

Jeg skal fortelle om Stiftelsen Sykehusbarn på alle stedene jeg besøker, og jeg kommer til å oppfordre folk, lokalmiljøer og bedrifter jeg møter på min vei til å støtte stiftelsens arbeid. Det blir veldig spennende å se hvor mye penger vi sammen klarer å samle inn, sier Petter.

Bildetekst: Ordførere, lokalbefolkningen og andre er invitert til å gå et stykke sammen med turentusiasten. Foto: Privat

God tid på turen

Langørgen har fokus på at det skal være en hyggelig tur og at han ikke skal stresse.

Jeg har heldigvis god tid på meg. Arbeidsgiveren min, Meca Norway, støtter meg både ved å gi meg permisjon og midler til Stiftelsen Sykehusbarn. I tillegg har jeg sponsorer som Idé House of Brands, Skydda AS og Fotterapeuten Inger Anita Opland. Det er jeg veldig takknemlig for, avslutter han.

Ønsker du å bidra til Petter sin innsamling eller gå et stykke sammen med han? Petter kan følges på Instagram (petternorgepaalangs2022) og Facebook (Petter går Norge på langs 2022)

Vil du være med å bidra?

Gi en gave nå Støtt oss fast