Kunstauksjon til glede for barn og unge på Stavanger Universitetssjukehus

Gjennom to kunstauksjoner har Alexander Hart samlet inn nesten 140 000 kroner til Stiftelsen Sykehusbarn og klovnen Tulliball. Nå skal den anerkjente klovnen skape flere magiske øyeblikk for barn og unge på Stavanger Universitetssjukehus.

I høst inviterte Jonas Alexander Roalsø (f.v.) , Alexander Hart og Marius Sandvik til bursdagsfeiring hvor de arrangerte en kunstauksjon til inntekt for Stiftelsen Sykehusbarn. Her overrekker de gaven til Ingrid Olsen og Remy Renye fra Stiftelsen Sykehusbarn og klovnen Tulliball på Stavanger Universitetssjukehus. Foto: Stiftelsen Sykehusbarn

Alexander Hart er grunnleggeren av selskapet Made With Hart. Hvert år arrangerer han en julelunsj for venner og bedrifter i Stavanger, som i år tok form som en kunstauksjon. Deltakerne hadde muligheten til å by på kunst fra maleren Kjell Pahr-Iversen, tegneserieskaperen Børge Lund og illustratøren Fredrik Kleppe. Pengene gikk til Stiftelsen Sykehusbarn.

– Den største gleden for oss i julen er å glede andre. Det er veldig hyggelig å se at det lokale næringslivet i Stavanger ønsker å støtte Stiftelsen Sykehusbarn og på denne måten glede barn og søsken som må være på sykehus, sier Alexander Hart.

Vi ville samle inn penger på vår måte

Det er ikke første gangen Alexander Hart arrangerer en kunstauksjon. Tidligere i høst inviterte Alexander Hart, Jonas Alexander Roalsø og Marius Sandvik til en feiring av sine til sammen 122 år. Den generøse vennegjengen og ville benytte anledningen til å gjøre noe positivt for barn i en vanskelig situasjon. Dagen startet på atelieret til Kjell Pahr-Iversen. Gjestene fikk utdelt billedrammer, pensler og maling. Seansen resulterte i rundt 25 kunstverk som ble auksjonert bort samme kveld.

– Vi ville samle inn penger til Stiftelsen Sykehusbarn på vår måte. Det var høyt tempo under budrunden, og det dyreste maleriet gikk for hele 12 000 kroner. Vi er veldig glade for at denne morsomme aktiviteten også vil glede barn på sykehus, både som pasienter og som pårørende, sier Alexander Hart.

Øremerket klovnen Tulliball

Flere av vennene kjenner Tommy Simonsen, også kjent som klovnen Tulliball. Tulliball er engasjert av Stiftelsen Sykehusbarn på Stavanger Universitetssjukehus. De nærmere 140 000 kronene øremerkes klovnen Tulliball.

– Tommy er en fantastisk person som gjør så mye godt for barn og unge på sykehus. Han stiller opp for generasjonen som skal føre samfunnet videre. Derfor er det en sann glede for oss å støtte Stiftelsen Sykehusbarn og Tommy, sier Alexander Hart.

Og det er ikke bare klovnen Tulliball og barn på Stavanger Universitetssjukehus som får glede av kunstauksjonene. Naboen Utleie, INEO Eiendom, Sum Regnskap og Utopiafest kan glede seg over sine nye bilder fra anerkjente kunstnerne. Når det gjelder bildene fra bursdagsfeiringen, skal Alexander Hart arrangere en vernissage.

– Så skal du ikke se bort ifra at det ligger noen fantastiske kunstverk under diverse juletrær i år, ler Alexander Hart.

Ønsker du informasjon om hvordan du eller din bedrift kan støtte arbeidet til Stiftelsen Sykehusbarn? Kontakt oss på hjelp@sykehusbarn.no

Publisert 10. jun 2020

Ansiktsmaling og klovning

Latteren og smilet sitter løst når ansiktsmalerne våre skaper magiske øyeblikk og glede for barn og deres familie på sykehus. Stiftelsen Sykehusbarn har et knippe med faste, profesjonelle og flotte ansiktsmalere som maler for oss hver uke.