Brødrene Alexander og Sebastian Adams startet Varsity Headwear med mål om å lage den perfekte capsen. Nå gir de capser for 200.000 kroner og en generøs pengegave til Stiftelsen Sykehusbarn.
Alexander Adams i Varsity Headwear er glad for å bidra til å gjøre sykehushverdagen litt bedre for barn og unge. Siri Fuskeland Hafsteen er takknemlig for støtten.
Varsity Headvear utvikler capser av høy kvalitet, og capsene er spesielt populære blant ungdom. Nå samarbeider selskapet med Stiftelsen Sykehusbarn, og donerer både julegaver og 50.000 kroner.
- Bakgrunnen for at vi ønsket å gjøre dette, er egentlig ikke mer komplisert enn at barn er fremtiden. Vi har selv hatt en god og trygg oppvekst, og fått mulighet til å satse på Varsity Headwear som voksne. Nå ønsker vi å gjøre noe fint for barn som må tilbringe tid på sykehus, og bidra til at de får en litt bedre hverdag, sier Alex i Varsity Headwear.
Takket være bidrag og gaver fra både bedrifter og privatpersoner, har Stiftelsen Sykehusbarn arrangert Julegaveaksjonen siden oppstarten i 2012. I år har Varsity Headwear donert 250 capser.
Playstation 5, kinonettbrett og capser
Det kan være krevende å finne gaver, premier og aktiviteter som passer for ungdom på sykehus, og særlig gutter. De siste årene har Stiftelsen Sykehusbarn utvidet tilbudet for denne gruppen, blant annet gjennom utdeling av Playstation 5 og annet utstyr og gaver som passer for ungdom.
- Det er enormt kjærkommet for oss å få capser til årets julegaveaksjon. Dette kommer til å bli en skikkelig fin overraskelse for ungdom som må være på sykehus i desember. Capsene fra Varsity Headwear er superfine og populære, og det er fint at barna kan få med seg en caps som et minne om hvor tøffe de har vært, sier Siri Fuskeland Hafsteen, daglig leder i Stiftelsen Sykehusbarn.
Playstation 5 faller i smak for de litt mindre barna og for ungdommen. De siste årene har Stiftelsen Sykehusbarn delt ut PlayStation 5 til rundt 15 sykehus.
Engasjerer seg i Giveback Friday
Varsity Headwear har valgt å markere Giveback Friday, et initiativ hvor butikker og merkevarer donerer penger til et veldedig formål, og ikke Black Friday. Ti prosent av Black Friday-helgens salg gikk til Stiftelsen Sykehusbarn, og det kom inn totalt 50.000 kroner. Pengene vil gå til prosjekter og aktiviteter på sykehus.
- Julehandelen starter tidligere, og Giveback Friday samsvarer med våre verdier. Vi ville gjøre noe positivt for andre, og etter en intern avstemning falt valget på Stiftelsen Sykehusbarn. Kundene våre fikk en ekstra god grunn til å kjøpe julegaver akkurat denne helgen og vi er fornøyde med å donere en god sum med penger, sier Seb i Varsity Headwear.
Varsity Headwear har de siste årene satset utenfor Norge. I dag har de butikker i Oslo, Kuwait og St. Tropez, og snart åpner de dørene i Cannes. Selskapet har 28 årsverk, fordelt på flere land. Rundt halvparten av salget kommer fra utlandet, og de siste ukene har de sendt ut informasjon om Stiftelsens arbeid til kunder over hele verden.
Rørt av musikk på sykehus
Alex og Seb har selv barn, og da Alex ble pappa for første gang tidligere i år fikk han med seg en konsert for pasienter og pårørende på Rikshospitalet.
- Det var så rørende å se barn, foreldre og ansatte samle seg rundt dette. Det varmer hjertet mitt å vite at midlene vi bidrar med kan gå til musikkterapi, utviklingen av fantasirom eller utdeling av elektriske lekebiler slik at barn kan kjøre selv til operasjon. Vi er glade for å bidra til å skape magiske øyeblikk, avslutter Alex i Varsity Headwear.
Stiftelsen Sykehusbarn finansierer tilbud om musikkterapi ved St. Olavs hospital og Akershus universitetssykehus.